PASIR GUDANG - Jabatan Perikanan Negeri Johor menyifatkan penemuan ikan gergasi yang dikenali sebagai Arapaima Gigas di tebing Sungai Johor, kelmarin sebagai kes terpencil.

Pengarahnya, Munir Mohd Nawi berkata, penemuan spesis ikan air tawar terbesar di dunia itu berkemungkinan besar ia terlepas daripada peliharaan pengusaha aquarium yang satu ketika dahulu dibenarkan untuk diimport ke negara ini.

Bagaimanapun menurutnya, pihaknya telah membuat pemantauan di sungai-sungai negeri ini bagi memastikan tiada lagi spesis ikan itu di Sungai Johor.

“Spesis ikan ini tidak boleh membiak di sungai kita, tapi akan membesar mencecah sehingga 60 kilogram seekor.

“Kewujudan ikan gergasi ini akan menjadi pemangsa kepada ikan-ikan kecil, tapi penemuan ini hanya kes terpencil kerana kita sentiasa membuat pemantauan dari semasa ke semasa,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis Penyerahan Saguhati Nelayan Johor Selatan, di Taman Pasir Putih, di sini, semalam.

Majlis penyampaian saguhati tersebut disempurnakan Adun Tiram, Datuk Maulizan Bujang.

Sementara itu, seorang penerima, Mohd Mazlan Sulong, 59, berkata, wang saguhati sebanyak RM1,000 itu akan dimanfaatkan sebaik mungkin untuk membeli peralatan menangkap ikan selepas yang sedia ada semakin uzur.

“Terima kasih atas keprihatinan kerajaan negeri kerana bantuan sebegini dapat membantu nelayan pantai seperti saya menggantikan jaring dan bubu yang telah rosak.

“Sekurang-kurangnya dapat menambah pendapatan bagi menyara keluarga selepas pendapatan kami hanya bergantung sepenuhnya kepada hasil tangkapan,” katanya.

Bagi nelayan Orang Asli, Khamis Awang, 46, berkata, wang saguhati yang diperoleh akan digunakan untuk melengkapkan keperluan tiga anaknya.

“Saya gembira atas ingatan kerajaan kepada kami kerana dengan adanya bantuan ini boleh membantu mengurangkan beban kami dalam melengkapkan keperluan pendidikan anak-anak,” kataya.

Seramai 231 penerima terdiri daripada nelayan dan penternak dalam Parlimen Tebrau menerima saguhati sebanyak RM1,000 daripada kerajaan negeri Johor.