Pages

Friday, August 13, 2010

Rizab riparian koridor penyelamat




HUTAN rizab riprarian diwujudkan kerajaan Sabah untuk bagi mengelakkan aktiviti perladangan mengehadkan pergerakan haiwan.


HIDUPAN liar di Sabah yang diancam kepupusan dijangka menyaksikan peluang survival yang lebih baik. Terima kasih kepada ‘koridor penyelamat’ yang diperkenal kerajaan negeri Sabah.
Koridor penyelamat itu bukan sahaja bertujuan mewujudkan lebih banyak hutan bagi hidupan liar untuk hidup bebas tetapi juga bagi merealisasikan matlamat kerajaan negeri dalam memastikan 55 peratus daripada muka bumi Sabah diliputi hutan.
Menteri Pelancongan, Budaya dan Alam Sekitar negeri Sabah, Datuk Masidi Manjun berkata, program itu membabitkan pemulihan rizab ‘riparian’ untuk mewujudkan laluan bagi hidupan liar bergerak dari satu kawasan ke kawasan lain.
“Banyak pihak, khususnya pemilik ladang kelapa sawit, menanam tanaman mereka hingga ke tebing sungai. Oleh itu, ia menghalang laluan hidupan liar,” kata beliau.
Hutan riparian merupakan kawasan hutan bersebelahan dengan saluran air seperti sungai, anak sungai, kolam, tasik, tanah paya, muara atau terusan yang menghubungkan hutan yang terpisah.
Beli tanah
“Kami akan memulihkan kawasan ini (rizab riparian) dan kami mengesyorkan alternatif kepada semua pemilik tanah untuk berhenti daripada menjalankan aktiviti pertanian di rizab riparian kerana apabila mereka bertani sehingga ke tebing sungai, hidupan liar, khasnya gajah akan sukar untuk melintas sungai,” katanya.
Koridor penyelamat ini menjadi tumpuan di daerah Kinabatangan yang akan membabitkan kawasan yang luas untuk mewujudkan rizab riparian.
“Kami sedang membeli tanah ini sedikit demi sedikit dan juga menggalakkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk membantu mencari sumber kewangan kerana kami mahu ia dimiliki oleh semua.
“Penguatkuasaan bermakna atas apa-apa alasan jika seorang petani atau pemilik ladang menceroboh rizab riparian, mereka sebenarnya melakukan kesalahan di bawah Kanun Tanah. Oleh itu langkah pengkuatkuasaan akan diambil oleh Jabatan Tanah dan Ukur,” katanya.

No comments: