Pages

Friday, August 13, 2010

Berbuka dengan nasi ambeng

BAGI yang tidak pernah mendengar atau melihat nasi ambeng, pasti tertanya-tanya rupa dan rasanya. Ia biasanya dihidangkan di dalam dulang beralaskan daun pisang dengan susunan tersendiri.
Nasi diletakkan di lapisan bawah, manakala di atasnya terdapat lebih daripada lima jenis lauk-pauk berlapikkan daun pisang. Antara lauk-pauk wajib untuk nasi ambeng adalah ayam masak kicap atau rendang, sayur campur (menggabungkan kacang panjang, suhun tauhu dan tempe), sambal goreng, tauhu goreng, mi atau mihun goreng, tempe goreng, serunding, ikan kering dan rempeyek.
Hidangan penuh menyelerakan ini bukan untuk dimakan seorang sebaliknya disediakan untuk empat orang. Namun tidak menjadi kesalahan sekiranya satu dulang untuk kurang atau lebih daripada empat orang.

Bagi penggemar nasi ambeng, Hotel Grand BlueWave, Shah Alam menyediakan hidangan istimewa nasi ambeng Tanjung Karang bersama 70 jenis lauk-pauk setiap hari bagi mengembalikan nostalgia era 1950-an sempena Ramadan ini. Menurut Chef Abdul Moit Samingan, ini kali pertama hidangan nasi ambeng disediakan sebagai juadah berbuka puasa. Terkenal di kalangan masyarakat berketurunan Jawa, makanan yang biasanya dihidang ketika majlis kenduri arwah atau doa selamat itu kini menjadi hidangan utama di hotel terbabit.

"Untuk hidangan nasi ambeng, pengunjung hanya perlu mengambil nasi bersama lauk-pauk yang diletakkan berasingan dan bukannya makan di dalam dulang. Ada petugas yang akan menunjukkan cara memakannya," kata Abdul Moit sambil menambah, sajian menepati konsep CitaRasa Asli Malaya itu dihidangkan di kafe Semarak. Bahagian lauk-pauk menampilkan sup tulang rawan, bubur lambuk, daging rendang tok, ayam pencen masak kari, ikan merah asam pedas, udang goreng berlada, lala goreng bercili, kambing lada hitam. Hidangan khas pula seperti ikan bakar Portugis, kambing panggang, kari ikan salmon bersama roti benggali menjadi hidangan istimewa di hotel. Tidak lupa pelbagai jenis ulam-ulaman dicicah sambal belacan bersama tempoyak dan budu serta penggemar makanan laut boleh menikmati udang dan kepah serta salad.

Mahu menikmati menu berbeza, pengunjung boleh mendapatkan pelbagai jenis makanan termasuk sate, ubi kayu rebus, mi kari, asam laksa, kuetiau goreng serta pemanis mulut seperti cendol pulut, pengat pisang, kek keju lemon, karamel bersama minuman teh tarik, sirap bandung, sirap selasih dan air soya yang enak. Harga sajian berbuka puasa adalah RM89.00++ setiap seorang manakala diskaun 30 peratus diberikan untuk pengunjung yang membuat tempahan pada Ramadan pertama sehingga hari ke-10 serta pada malam raya. Bagi yang gemarkan pakej penginapan bilik bersama berbuka puasa dan sahur, pakej Al-Mubarak menyediakan harga RM240++ setiap malam untuk seorang manakala RM300 ++ setiap malam untuk dua orang bersama menu berbuka dan sahur.

Pakej ini boleh ditempah bermula 11 Ogos sehingga 9 September. Untuk tempahan berbuka puasa, hubungi talian 03-55118811 sambungan 2002 atau emel sales@bluewavehotels.com.

No comments: