Pages

Friday, August 13, 2010

Berbuka dengan makanan seimbang

PAKAR Pemakanan Kanan, Pusat Perubatan Sunway, Ho Wan Mi, berkata, pilihan hidangan terbaik untuk berbuka adalah menyediakannya sendiri di rumah kerana kita tahu bahan apa yang dimasukkan dalam masakan berkenaan.
Jelasnya, memasak sendiri membolehkan kita menikmati hidangan yang lebih seimbang malah terjamin daripada segi kebersihannya.
Katanya, dengan memasak, kita boleh mengawal jumlah kuantiti hidangan serta berkemungkinan dapat menggunakan minyak masak yang lebih baik untuk kesihatan.

"Jika berkesempatan, saya sarankan ibu bapa untuk memasak sendiri hidangan berbuka untuk keluarga mereka.

"Ini kerana dengan memasak sendiri, kita boleh memastikan hidangan yang lebih sihat dan seimbang tidak kira pada bulan puasa atau hari biasa," katanya.

Bagaimanapun, Ho berkata, bukan semua hidangan di bazar Ramadan tidak sihat untuk dinikmati kerana apa yang penting, masyarakat perlu menyeimbangkan juadah mengikut saranan piramid makanan.

Jika memilih untuk membeli hidangan, kita perlu membeli hidangan mempunyai kombinasi karbohidrat, protein, serat serta vitamin yang mencukupi untuk keperluan badan.

Katanya, membeli sejenis hidangan saja setiap hari tidak bagus untuk kesihatan kerana ia mungkin hanya mengandungi kandungan tertentu saja.

"Membeli hidangan dari bazar Ramadan memang menjadi pilihan masyarakat hari ini terutama bagi yang berkerjaya.

"Tiada salah membeli makanan daripada bazar kerana apa yang penting, anda harus bijak memilih makanan yang bersesuaian bukan hanya tertumpu kepada lauk seperti ayam panggang atau makanan laut bakar saja setiap hari kerana ia mengandungi bahan karsinogen.

"Hidangan bakar ini biasanya masak di bahagian luar tetapi tidak di bahagian dalamnya. Jadi, jika setiap hari memakannya, ia boleh mendatangkan masalah sakit perut dan lebih teruk, keracunan makanan," katanya.
Selain itu, Ho turut menyarankan ibu bapa supaya tidak mengabaikan keperluan makanan seimbang untuk anak mereka kerana banyak pasangan yang ditemui mengikut saja permintaan juadah yang anak mereka mahukan.

Ramai ibu bapa hari ini mengikut saja kehendak anak untuk menikmati makanan segera kerana bimbang andainya dihalang, mereka akan merajuk atau membuat perangai.

Katanya, kanak-kanak sebenarnya perlu dilayan seperti orang dewasa kerana kajian mendapati bahawa kanak-kanak juga mempunyai potensi menghidap penyakit orang tua seperti diabetes, darah tinggi dan kencing manis jika tidak mengamalkan pemakanan yang seimbang.

"Suatu ketika dulu, pesakit diabetes biasanya terdiri daripada golongan dewasa berusia 45 tahun ke atas.

"Tetapi hospital ini baru-baru ini turut menerima kes kanak-kanak berusia 10 tahun dengan berat 60 kilogram menghidap diabetes jenis kedua.

"Ia membuktikan bahawa diet seimbang untuk orang dewasa juga harus diambil oleh kanak-kanak tanpa sebarang kompromi kerana makanan segera seperti burger atau kentang goreng mengandungi banyak garam dan minyak.

"Pengambilan makanan seimbang perlu diamalkan sejak awal kerana jika mencapai usia 20 tahun, pasti sukar untuk membuang tabiat pemakanan yang tidak sihat itu," katanya.

No comments: